Bátonyterenyei Kossuth Lajos Térségi Általános Iskola
és Alapfokú Művészet Iskola
ÖNÉRTÉKELÉSI PROGRAM
Jogi alapja
1. 2011. CXC törvény A nemzeti köznevelésről
2. 20/2012.(VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
3. 326/2013. Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről
Felhasznált irodalom:
-
Önértékelési kézikönyv általános iskolák számára
-
Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez
-
Országos Tanfelügyeleti Kézikönyv
Intézményünk OM azonosítója: 201214 (közös alapdokumentumok alapján működik)
Székhelye: 3078 Bátonyterenye, Jászai út 2.
Tagintézményei:
Bartók Béla Tagintézmény
Telephely: Bátonyterenye, Iskola út 10.
Alapfokú Művészeti Iskola Tagintézmény
Telephely: Bátonyterenye, Iskola út 8.
Fekete István Tagintézmény
Telephely: Mátranovák, Nyírmedi út 12.
Madách Imre Tagintézmény
Telephely: Mátraverebély, Ady Endre út 30.
Móra Ferenc Tagintézmény
Telephely: Mátraterenye, Kossuth út 143.
Nagybárkányi Tagintézmény
Telephely: Nagybárkány, Ifjúság út 21.
Intézményünk pedagógus létszáma: 109 fő
Önértékelés célja
A köznevelési intézmények értékelési rendszerének része az intézményi önértékelés.
Célja a fejlesztő jellegű értékelés, mely az alábbi területeket érinti:
-
Az intézmény önazonosságának fejlesztése az egyes intézményi célok, feladatok és eszközök tudatosításával, folyamatos felülvizsgálatával és szükség esetén módosítással.
-
Partneri kapcsolatok bővítése és fejlesztése.
-
A pedagógusok rendszerelméleti tudatosságának, reflektív gondolkodásának fejlesztése.
Az önértékelés szintjei, területei, módszerei
Szint
|
Terület
|
Módszer
|
PEDAGÓGUS /kétévenként/
|
-
Pedagógiai módszertani felkészültség
-
Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése, és a megvalósításukhoz szükséges önreflexiók
-
A tanulás támogatása
-
A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség.
-
A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység.
-
A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése.
-
Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
-
Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
|
1. Dokumentumelemzés
-
Tanmenet, tematikus tervek és az éves tervezés egyéb dokumentumai
-
Óraterv
-
Egyéb foglalkozások tervezése
-
Napló
-
Tanulói munkák
2. Óra-/foglalkozáslátogatás
3. Interjúk
4. Kérdőíves felmérés
-
Önértékelés
-
Szülői
-
Munkatársi
|
Szint
|
Terület
|
Módszer
|
VEZETŐ /a vezetői megbízás második és negyedik évében/
|
-
A tanulás és tanítás stratégiai vezetése és operatív irányítása
-
A változások stratégiai vezetése és operatív irányítása
-
Önmaga stratégiai vezetése és operatív irányítása
-
Mások stratégiai vezetése és operatív irányítása
-
Az intézmény stratégiai vezetése és operatív irányítása
|
-
Dokumentumelemzés
-
Vezetői pályázat/program
-
Pedagógiai program
-
Egymást követő 2 tanév munkaterve és az éves beszámolók
-
SzMSz
-
Interjúk
-
Vezetővel
-
Munkáltatóval
-
Vezetőtársakkal
-
Kérdőíves felmérés
-
Önértékelő
-
Nevelőtestületi
-
Szülői
|
INTÉZMÉNY /a ciklus ötödik évében/
|
-
Pedagógiai folyamatok
-
Személyiség- és közösségfejlesztés
-
Eredmények
-
Belső kapcsolatok, együttműködés
-
Az intézmény külső kapcsolatai
-
A pedagógiai munka feltételei
-
A NAT, valamint az „alapfokú művészetoktatás követelményei, és tantervi program” által megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott intézményi céloknak való megfelelés
|
-
Dokumentumelemzés
-
Pedagógiai program
-
Egymást követő 2 tanév munkaterve és az éves beszámolók
-
SzMSz
-
Továbbképzési program-beiskolázási terv
-
Házirend
-
Mérési eredmények adatai, elemzése (saját mérések 5 tanévre visszamenőleg)
-
A pedagógusok önértékelési eredményeinek összegzése
-
Az előző intézményellenőrzés (tanfelügyelet) és az intézményi önértékelés értékelő lapjai
-
Megfigyelési szempontok - a pedagógiai munka infrastruktúrájának megismerése
-
Elégedettségmérés
-
Interjúk
-
Vezetővel
-
Pedagógusok képviselőivel
-
Szülőkkel
|
Önértékelés elvárt eredményei
Pedagógus szinten:
-
intézményi célok és feladatok ismerete, a pedagógiai programban foglaltak hatékony megvalósítása
-
PCDA ciklus nyomonkövethetősége a pedagógus munkában, a pedagógiai folyamatokban
-
nagyfokú tudatosság a célok egyéni megvalósítása tekintetében
-
a szakmai fejlődés irányán kialakítása, lehetőségek meghatározása.
Intézményvezető szinten:
-
az egyes vezetői funkciókkal kapcsolatos önfejlesztés
-
a vezetői program következetes, a körülményekhez igazodó, intézményi céloknak megfelelő végrehajtása
-
a pedagógusok önfejlesztő tevékenységének támogatása
-
a cél vagy az odavezető út felülvizsgálata, esetleges módosítása.
Intézményi szinten:
-
az intézmény önazonosságának kiteljesítése a pedagógiai program hatékony megvalósítása által
-
a folyamatos fejlődés területeinek, módszereinek meghatározása.
Önértékelési munkacsoport (megbízását az intézményvezetőtől kapta)
Az intézmény pedagógusainak száma 109 fő. A magas létszám indokolta, hogy valamennyi tagintézményben önálló önértékelési munkacsoportok alakultak, azaz 7 önértékelési csoport. Az egyes csoportok 5-5 főből állnak. A csoportok kijelölték vezetőiket és a feladatokat egymás között elosztották.
A munkacsoport feladata:
-
folyamatosan tájékoztatja a tantestület tagjait, felkészíti és támogatja az érintett pedagógusokat, tájékoztatja az értékelésbe bevont partnereket
-
hatékonyan részt vesz az önértékelési program és az önértékelési terv elkészítésében
-
az intézményvezető közreműködésével elvégzi az adatgyűjtést (óralátogatás, dokumentumelemzés, interjúk készítése, kérdőíves felméréshez kapcsolódó adatrögzítés)
-
az intézményi alapdokumentumok alapján megfogalmazza azt az általános és sajátos elvárásrendszert, amelynek teljesülését vizsgálni fogja (megvitatás után a tantestület hagyja jóvá)
-
kezeli az Oktatási Hivatal önértékelésre vonatkozó informatikai rendszerét
-
a munkacsoport feladatainak az ellátását az intézményvezető ellenőrzi.
A megvalósításhoz szükséges feladatok ütemezése
1. Pedagógusértékelés kétévente
Az önértékelési csoport minden év június 30-ig elkészíti, és a tantestület elé terjeszti jóváhagyásra a következő éves önértékelési tervet. A terv tartalmazza az értékelésben résztvevők névsorát, valamint az értékelésbe bevont pedagógusok névsorát.
Az értékelésbe olyan pedagógus vonható be, akinek legalább 5 éves szakmai gyakorlata van.
Az értékelésben minden évben a tantestület 50 %-a vesz részt az alábbiak figyelembe vételével:
-
gyakornok (Pedagógus I-be lépés előtt)
-
minősítésre jelentkezők
-
tanfelügyeleti ellenőrzés alá eső pedagógusok
-
fennmaradó helyek munkaközösségenként egyenlő arányban.
A pedagógus értékelésben 2 fő vesz részt.
Feladatait: óralátogatás, dokumentumelemzés, interjúk, kérdőíves felmérések.
Az értékelést végzők összegző értékelésének határideje: április 30.
Az értékelt pedagógus önértékelésének elkészítése, OH honlapján elektronikus rögzítése: május 31.
Amennyiben az adott tanévben önértékelésre kijelölt pedagógusnak a tanév során tanfelügyeleti ellenőrzése is lesz, az önfejlesztési terv elkészítésének határideje az ellenőrzést megelőző 20. nap.
Az önértékelés a fejlesztési terv informatikai rendszerbe történő feltöltése után tekinthető befejezettnek.
Az adatgyűjtési feladatokat minden esetben úgy kell ütemezni, hogy a pedagógusnak legalább két hét álljon rendelkezésre az önfejlesztési terv elkészítésére. Ugyanez vonatkozik a vezetői önértékelésre is.
Az önértékelő csoport összegző értékelést készít a tanévzáró értekezlet időpontjáig. Az összegzés az éves beszámoló része.
2. Vezetői értékelés: a vezetői ciklus 2. és 4. évében
A vezető értékelése a munkacsoport két tagjának irányításával történik:
-
dokumentumelemzés
-
interjúk
-
kérdőívek.
Az értékelők összegző értékelési határideje: április 30.
3. Intézmény értékelése: 5 évente (a ciklus 5. évében)
Az értékelést a munkacsoport tagjai irányítják.
A kötelezően minden évben vizsgálandó területek megnevezése, valamint az átfogó értékelést végző személyek névsora az éves értékelési tervben szerepelnek.
Összegző értékelések
A pedagógusok, vezetők, intézmények önértékelésének összegzését a munkacsoport végzi el. Kiemelik az erősségeket, fejlesztendő területeket:
-
erősségek 80 % feletti eredmény
-
fejlesztendő területek 50 % alatti eredmény.
Az intézményvezető, az önértékelési csoport évente áttekinti az eredményt és folyamatosan figyelemmel kíséri az intézményi intézkedési terv megvalósulását.
Tájékoztatás
1. Nevelőtestület tájékoztatása
A tanév eleji tájékoztatás az intézményvezető feladata. A folyamatos tájékoztatás felelőse az intézményi önértékelési csoport vezetője.
2. Szülők tájékoztatása
A szülői közösség vezetőit az intézményvezető tájékoztatja. Az egyes szülőket a tanév eleji szülői értekezleten az osztályfőnök.
3. Online tájékoztatás
Az önértékeléssel kapcsolatos teendőkről az iskola honlapjának segítségével tájékoztatjuk a szülőket.
A megvalósítás szabályai, eljárásrendje
1. Óralátogatások
-
Az óralátogatások értékelése egységes megfigyelési szempontok alapján történnek.
-
Az értékelőlap az óralátogatást követő megbeszélés után véglegesíthető.
-
Az értékelés a pedagógus esetleges véleményének feltüntetése és az aláírások után tekinthető lezártnak.
-
Az értékelőlap két példányban készül, az egyik a pedagógusé, a másikat az iskola 5 évig megőrzi.
-
Az óralátogatásokat úgy kell megszervezni, hogy tanévente legalább egyszer (és az önértékelést megelőzően legalább kétszer) sorra kerüljön.
2. Interjúk
Az értékeléshez szükséges interjúkat az önértékelési csoport tagjai végzik egységes és nyilvános szempontok alapján az ajánlott interjúkérdések felhasználásával.
3. Kérdőíves felmérések
A kérdőívek kitöltése az informatikai támogató rendszeren keresztül történik. Az egyes kérdőívek és az éves önértékelési terv alapján meghatározott kitöltési határidejéről írásban, szóban, online adunk tájékoztatást (szülői értekezlet, fogadóóra, tájékoztató füzet, levél, honlap).
4. Dokumentumelemzés
Az önértékelési csoport tagjai végzik:
-
a pedagógus által készített dokumentumok (tanmenetek, óratervek, tematikus tervek, napló, anyakönyv, bizonyítvány, tájékoztató füzet, tanórán kívüli foglalkozások naplója)
-
tanulói munkák megtekintése
-
Pedagógiai program
-
Szervezeti és Működési Szabályzat
-
Házirend
-
Munkaterv
-
Minőségbiztosítás
Az önértékelési folyamat hatékonyságával, célszerűségével kapcsolatban minden érintett javaslatot tehet az önértékelési munkacsoport vezetőjének, aki az eredmények éves áttekintése során, a javaslatok révén a rendszer működésének felülvizsgálatát is elvégzi, javaslatot tesz az esetleges módosításokra.
Mellékletek
1. sz. Melléklet: Pedagógus elvárásrendszer
2. sz. Melléklet: A pedagógus elvárásrendszer kérdőívei
-
Szülői kérdőív
-
Munkatársi kérdőív
Pedagógiai módszertani felkészültség
A területhezkapcsolódóönértékelési szempontokés elvárások:
Pedagógiai módszertani felkészültség
|
Önértékelésiszempontok
|
Elvárások
|
Milyen a módszertanifelkészültsége?
Milyenmódszereketalkalmazatanításiórákonés egyébfoglalkozásokon?
|
-
Alapos,átfogóés korszerűszaktudományos ésszaktárgyitudássalrendelkezik.
Ped. program:
6. old. „Szakmailag felkészült …”
15. old.: „Ösztönözni kívánjuk…”
35. old.: „Kísérletek összeállítása…”
Munkaterv:
5. old: „Továbbképzéseken való részvétel…”
5. old: „IKT eszközök”
-
A szaktárgynakésatanítási helyzetnekmegfelelő,változatosoktatásimódszereket, taneszközöketalkalmaz.
Ped. program:
17. old.: „Célunk az újszerű…”
72. old.: „Egyes évfolyamokon a különböző…”
73. old.: „A taneszközök kiválasztásánál…”
77. old.: „Fokozatosan kialakítjuk…”
SzMSz:
10. old.: „Pedagógiai szakmai…”
Munkaterv:
I/6. „Új tanítási módszerek…”
-
Tanítványaitönállógondolkodásra, a tanultakalkalmazásáraneveli.
Ped. program:
14. old.: „Ezek a közösségek…”
21. old.: „Megalapozzuk az önálló tanulást…”
SzMSz:
44. old. „A tanulók…”
Munkaterv:
II/5. „Minden órán…”
|
Ismeriésalkalmazza-eatanulócsoportoknak,különlegesbánásmódotigénylőknekmegfelelő,változatosmódszereket?
|
-
Tanítványaibankialakítjaazonlineinformációkbefogadásának, feldolgozásának, továbbadásánakkritikus, etikusmódját.
Ped.p.: 16. o.: „Célunk egy olyan attitűd…”
SzMSz: 44. o.: „A tanulók önképz…”
Munkaterv 5.o. „IKT eszközök…”
Munkaterv 6. o: „Az intézmény tanulói összetétele…”
7. oldal 6. pont
-
Azalkalmazottpedagógiai módszerekakompetenciafejlesztést támogatják.
Ped. program:
14. o. „A tehetségek…”
18. o. „Feladatunk, hogy a tanítási…”
20. o. „Feladatunk, hogy az iskola…”
77. o. „Fokozatosan kialakítjuk…”
80. o. „Projektoktatás”
SzMSz: 44. o. „Az iskola a tanulók…”
-
Felméri atanulókértelmi,érzelmi,szociálisés erkölcsiállapotát.Hatékonytanuló-megismerésitechnikákatalkalmaz.
Ped.program:
13. o. „Pedagógiai programunk egyik…”
15.o. „Külön gondot fordítunk…”
18.o. „Támogatjuk az egyéni…”
Házirend: 4. o. „Személyiségét….”
Munkaterv 7. old. „Az értékelést…”
-
A differenciálásmegfelelőmódja,formájajellemző.
Ped. program:
19. o.: „Differenciált feladatok az órán…”
SzMSz: 43. o. „Tanórán kívüli…”
Munkaterv I/3.o „Minden osztályban…”
-
Azelméletiismeretekmellettatanultakgyakorlatialkalmazását islehetővéteszi.
Ped. program
19. o. „Tevékenységeken keresztül…”
Házirend: 4. o. „Iskolai tanulmányi…”
Munkaterv 5.o. „egységes követelmény….”
|
Hogyanértékeli azalkalmazott módszerekbeválását?Hogyanhasználjafelamérési ésértékelésieredményeketsajátpedagógiaigyakorlatában?
|
-
Alkalmazza atanulócsoportoknak, különlegesbánásmódot igénylőknekmegfelelő,változatosmódszereket.
Ped. program:
6. o. „Szakmailag felkészült….”
14. o. „Fontos alapelvünk…”
37. o. „Nevelő-oktató munkánkban…”
41-42.o. „Biztosítanunk kell a tanuló számára…”
SzMSz 43. o. „A tanórán kívüli…”
Munkaterv: IV/14.o. „Egyéni képességekhez…”
-
A pedagógusazéletkorisajátosságokfigyelembevételévelválasztjameg azórán alkalmazottmódszereket.
Ped. program:
14. o. „Szeretnénk, ha programunk…”
Munkaterv II/3. „Alkalmaznunk kell…”
-
Felhasználja amérési ésértékelési eredményeketsaját pedagógiaigyakorlatában.
Ped.p.
18.o. „Támogatjuk az egyéni képességek…”
20.o. „Negyedik évfolyamon…”
87. o. „Iskolánk tanulóinak jelentős része…”
Munkaterv
5. o. „Mérések felvétele”
8. o. „Feladatok 2. pont”
7. o: „Iskolai kompetencia eredmények javítása…”
-
Pedagógiai munkájábannyomonkövethető a PDCA-ciklus.
Ped. program:
82. o. „A tanulók tanulmányi…”
87. o. „A mérés eredménye jelentősen…”
SzMSz:
16. o. „Az igazgató…”
Munkaterv:
5. Pedagógiai folyamatok…”
-
Alkalmazottmódszerei a tanítás-tanuláseredményességét segítetik.
Ped. p.
20. o. „A mérések során felderített…”
77. o. „Fokozatosan kialakítjuk…”
|
Hogyan,mennyireilleszkednekazáltalaalkalmazott módszerekatananyaghoz?
|
-
A rendelkezéséreállótananyagokat, eszközöket – adigitálisanyagokatéseszközöket is–ismeri,kritikusanértékeli ésmegfelelőenhasználja.
Ped. p. 43. o. „Nagy hangsúlyt fektetünk…”
SzMSz: 41. o. „A pedagógus alapvető…”
Munkaterv: V/3.: „A számítógép, az internet…”
-
Fogalomhasználatapontos, következetes.
Ped.p.: 77. o. „mintákat adunk az ismeretszerzéshez…”
-
Kihasználja atananyagkínáltabelső és külsőkapcsolódási lehetőségeket (a szaktárgyikoncentrációt).
| | |